Soichiro Honda, OMUL care a schimbat industria auto mondială!

De Redactor AE   |  14 Ianuarie, 2021

Distribuie :

Despre Honda astăzi, se cunosc prea puține. De regulă acest brand rezonează cu ”mașini bune”, pentru că sunt mașini japoneze, deci inevitabil ar trebui să fie fiabile și simple, iar cei mai avansați îți pot spune că au avut câteva mașini sport foarte renumite. Dar...istoria acestui brand este mult mai frumoasă de fapt. 

Nu vă zic de unde m-am inspirat - riscați să rămâneți blocați și voi cu ochii în ecrane, pentru cel puțin trei ore, așa că vin cu un rezumat cât se poate de scurt. Soichiro Honda, omul care a stat în spatele acestei companii japoneze producătoare de motociclete și mașini, este cheia la tot ce a adus faimă brandului. Și nu pentru că ar fi construit un imperiu, un gigant, cum a ajuns de exemplu Toyota, ci pentru că a dat viață celei mai inovatoare companii auto din lume! Soichiro avea puterea de a visa, chiar și în cele mai grele timpuri. The Power of Dreams, este și moto-ul companiei.  

A muncit încă de mic copil într-un atelier, la 200 km distanță de casa sa. Și a ajuns acolo mergând pe jos! Și-a descoperit vocația după ce a mirosit o pată de ulei, lăsată de un Ford Model T, în Japonia. A făcut și studii inginerești, dar până atunci a acționat doar cu pricepere și multă voință. A patentat schițele de fier, în construcția jantei, în locul celor de lemn. A promis că va face cele mai bune pistoane și segmenți, pentru mașini din toată lumea, dar a eșuat. Niciodată însă, nu s-a lăsat bătut. 

Prima sa companie, a vândut-o către Toyota, iar cu banii primiți s-a retras pentru a mai cugeta în liniște. Producea alcool și sare pentru toată localitatea sa, gratuit! Nu visa să ajungă bogat, ci se visa în sportul cu motor. Pasiunea pentru acest sport a cunoscut-o la 17 ani, când s-a angajat ca muncitor într-un atelier Art Shokai (vezi mai sus). 

Un an mai târziu, după tranzacția cu Toyota, a fondat centrul de cercetări Honda Gijutsu Kenkyujo, ulterior - "Honda Motor Company Ltd", la conducerea căreia va rămâne până în octombrie 1973. Producea biciclete cu motor, apoi și motociclete, dar tot nu putea renunța la aspirațiile sale.

Nonconformist din fire și un inginer versat Honda se visa pe circuit. Călătoria în Marea Britanie pentru a urmări cursa Tourist Trophy, pe insula Isle of Man i-a accentuat și mai mult nebunia. Nu avea nici o experiență în construcția de motociclete sport, dar se vedea deja învingător, iar despre acest fapt și-a anunțat rivalii printr-o scrisoare deschisă. Verde-n față! Vom produce cele mai bune motociclete sport din lume, și-a spus Soichiro. 

Și a reușit! În 1961, 1962, 1963, 1964, 1965, 1966 și chiar în 1967, Honda a dominat cursele în categoria 250cmc. A obținut performanțe strălucitoare și în alte categorii de 50, 125, 350 și 500 cmc, care i-au adus faima și renumele unui constructor de motoare rezistente și puternice. Doar Honda știa cum să facă un propulsor care să reziste turat în continuu până la 14.000 de rpm fără să să schițeze măcar un semn de oboseală. 

Dar, Honda nu s-a oprit aici. Producea deja și mașini, Honda T360 fiind primul automobil de serie Honda. În 1970, la fabrica unde toată lumea era îmbrăcată în halate albe*, tradiție respectată și astăzi, Soichiro a convocat două echipe de ingineri, a câte 10 persoane fiecare, care să dezvolte separat un automobil nou. În doar doi ani, timp record, în 1972, a apărut pe lume primul CIVIC

Honda Civic a debutat în perioada în care istoria a cunoscut fenomenul și consecințele a ceea ce urma să fie numită prima criză petrolieră. Eficiența motoarelor sale, fiabilitatea, consumul redus, emisiile nocive infime, calități extrem de importante în acea perioadă dificilă, ambalate într-o caroserie compactă și atrăgătoare și cu o masă totală de numai 680 de kg, toate acestea au făcut din Civic un adevărat bestseller! 

A fost prima mașină a lui Honda, vândută în Marea Britanie. În Japonia, a câștigat trei ani la rând premiul Mașina Anului. Au fost vândute peste 20.000.000 de unități în toată lumea, iar între anii 1976 și 1978, Honda Civic devenise cel mai exportat automobil! 

x
x
x
x
x
x


Toate bune și frumoase, dar...Soichiro Honda n-are liniște. La fel ca și în cazul motocicletelor, când Honda a pornit de la o motoretă simplă pentru ca mai apoi să vândă peste o sută de milioane exemplare Honda Super Cub, (a debutat în 1958, dar încă se mai produce) și ulterior să devină lider în cea mai periculoasă cursă de motociclete din lume, japonezul inovator se vedea din nou în motorsport. 

În 1965, la doi ani după ce Honda lansa-se primul său key car, o camionetă care n-are nici o legătură cu sportul auto, Soichiro învinge în Formula 1! În 1974, Bob Boileau, transformă Civic-ul, soluția anti-criză, într-un bolid de curse, pentru a domina 6 campionate în SUA, unul după altul! În 1988, Honda împreună cu McLaren și Ayrton Senna, au câștigat 15 din 16 curse în Formula 1. Un an mai târziu, Alain Prost, urcă pe prima treaptă a podiumului, pentru ca în 1990 și 1991 să cedeze în fața celui mai bun pilot din istoria F1, Ayrton Senna! 

x
x
x

Și, ultima performanță, dintre cele mai răsunătoare și de care se putea mândri Honda, a fost Accord! Generația a doua a acestui model a devenit primul automobil Honda, construit la uzina din SUA. Începând de atunci,anul 1981, 16 ani la rând, până în 1997, Honda Accord a fost cel mai vândut automobil în Statele Unite ale Americii! 

Soichiro Honda a fost inclus în Automotive Hall of Fame în 1989, iar doi ani mait târziu, la data de 5 August 1991, s-a restras în lumea celor drepți. Împlinise 81 de ani...

*Soichiro Honda purta halatul alb peste tot, chiar și la ceremonii. Era convins că totul merge bine la fabrica sa, atâta timp cât haina albă a angajaților săi este curată. Dacă nu - ceva merge prost! 

P.S. Întreaga istorie a companiei nu poate fi inclusă aici, iar unele detalii, evenimente și aspecte au fost omise intenționat.