Specialiștii EuroNCAP au evaluat și criticat dur siguranța utilitarelor europene
De Pavel | 27 Decembrie, 2020
Asociația EuroNCAP a publicat rezultatele testelor sistemelor de asistență la condus ale 19 utilitare comerciale vândute în Europa. În concluzie, specialiștii companiei au criticat modelele și au declarat că sistemele de siguranță ale acestora sunt ”extrem de insuficiente”! Nota maximă la teste nu a primit nici un vehicul.
Nici unul dintre dubele testate nu a obținut evaluarea maximă ”Platinum”, conform sistemului de evaluare de cinci puncte folosit de EuroNCAP. ”Aurul” a fost decernat doar pentru trei modele: Ford Transit, Mercedes-Benz Vito și Volkswagen Transporter. ”Argintul” a plecat spre Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Sprinter, Opel Vivaro, Peugeot Expert și Volkswagen Crafter, iar "bronzul" a fost atribuit pentru Citroen Jumper, Fiat Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer și Toyota ProAce.
Cele mai proaste rezultate au fost prezentate de: Fiat Talento, Opel Movano, Nissan NV400 și Renault Master / Trafic. Pretențiile de bază vizează lipsa sistemelor de securitate sau pachetul minim al acestora în dotările vehiculelor. EuroNCAP a menționat expres că parcul auto testat acoperă 98% din vânzările de utilitare noi în Europa, adică concluziile efectuate ca urmare a testelor demonstrează clar situația generală.
Concluziile se reduc la dotarea insuficientă a transportului din acest segment cu echipament care sporește securitatea. De exemplu, doar șase din cele 19 modele sunt echipate cu airbag-uri frontale în echipamentul de bază, și nici unul nu oferă airbag lateral. Centurile de siguranță ale scaunelor pasagerilor sunt lipsite de indicatori, cruise control-ul nu informează despre restricțiile de viteză, iar sistemele de monitorizare a zonelor oarbe și de menținere a benzii, în caz că sunt prezente, funcționează mai rău decât cele cu care sunt echipate autoturismele.
Producătorii, după cum spun experții, menționează adesea în materialele promo tehnologiile de asistență la conducere, însă în majoritatea cazurilor acestea sunt disponibiledoar opțional, iar găsirea pe piață a unui anumit model cu astfel de echipament s-a dovedit a fi foarte dificilă. În același timp, ”automobilele civile” oferă un pachet de sisteme de securitate mai bogat chiar și în versiunea de bază.
În mod special au fost criticate instrumentele de marketing a producătorilor. Un exemplu în acest sens este Renault Master care oferă unile sisteme de securitate opțional, care în același timp nu sunt disponibile absolut pe modelul său soră Nissan NV400, chiar dacă acestea sunt construite pe aceeași linie de asamblare.