Știai că Porsche a livrat în anii ’80 motoare de 911 pentru avioane? Majoritatea zboară și în prezent
De Sergiu | 5 Septembrie, 2020
Da, Porsche a propulsat mașinării potente nu doar pe asfalt, dar s-a gândit pe parcursul trecutului său glorios să-și aducă contribuția și în aer. Chiar dacă nu a fost primul care a venit cu ideea, în lumina faptului că primele avioane aveau mai toate motoare derivate de la mașini, iar Ford chiar instala în masă propulsoarele sale pe avioane.
Porsche a fost însă practic primul care a format o divizie specială menită să modifice aceste motoare pentru a oferi performanțe cât mai generoase odată ce vor părăsi pământul. Pentru prima dată, compania a cochetat cu ideea de instala motoarele sale pe avioane cu peste jumătate de veac în urmă, în era binecunoscutelor motoare Boxer instalate și pe Volkswagen Beetle. Rezultatul nu a fost însă cel scontat, iar peste nici 10 ani, constructorul a renunțat la această idee, și abia în 1981, constructorul și-a repetat încercarea.
Practic imediat, inginerii din cadrul acesteia s-au pus pe treabă, mai exact, au purces la modificarea motoarelor de pe bolizi. Prima versiune a fost preluată de pe un 911 Carrera, fiind un propulsor de 3.2 litri volum, în șase cilindri, iar ulterior au ajuns la un total de patru versiuni potrivite pentru a fi instalate în avioane, cel mai potent dintre toate fiind o versiune de 241 CP.
În consecință, motorul, care după redenumire a primit indicele PFM 3200 a fost instalat pe vreo șase modele de avioane ușoare, fiind produse eventual câteva sute de exemplare. Chiar dacă nu e prea cunoscută, istoria acestui motor a continuat și în secolul 21, constructorul renunțând la patentă și suportul de garanție acordat abia în 2007. Ce ziceți, impresionată incursiune a avut Porsche în aviația civilă ușoară, nu?