Vezi cum arată prima mașină construită în Turcia, prezentată acum 60 de ani în urmă!
De Pavel | 21 Octombrie, 2021
La începutul anilor '60, președintele Turciei a decis să creeze o companie de stat care ar produce automobile, pentru piața locală. În cel mai scurt timp posibil, au fost dezvoltate mai multe concepte ale primei mașini turcești numită Devrim. Din păcate, prototipul nu a mai devenit un model produs în serie.
Probabil fiecare țară își dorește să aibă o marcă proprie de automobile cu care să se mândrească. Turcia nu a fost o excepție, iar șeful statului turc, Cemal Gursel, înțelegea perfect perspectivele creării propriei industrii auto. Prin urmare, în 1961, acesta a decis să înființeze Congresul industriei auto, care trebuia să asigure apariția primului automobil pentru piața locală.
De proiectarea mașinii a fost responsabilă o echipă formată din 24 de ingineri. În același timp, nu numai că majoritatea specialiștilor nu aveau experiență în industria auto, unii dintre ei nu aveau nici măcar permis de conducere!
Este destul de dificil să produci ceva ce nu înțelegi cum ar trebui să funcționeze, însă Congresul a stabilit termeni stricți care trebuiau respectați ireproșabil. Prima mașină turcească trebuia asamblată în doar 2 luni! Rezultatul muncii echipei de ingineri au fost 4 prototipuri, toate fiind mașini diferite. Acestea difereau atât la exterior, cât și la capitolul tehnic.
Inginerii turci s-au confruntat cu o sarcină foarte dificilă. Într-un timp scurt să creeze o mașină care nu numai că ar fi ieftină în producție, ci și confortabilă. Pentru a face acest lucru, s-a decis dezvoltarea unei mașini bazate pe modelul italian Fiat 1500.
Dezvoltatorii mașinii lucrau zi și noapte, iar lipsa experienței și cunoștințelor în domeniul auto le punea bețe în roate. Unele dintre părțile caroseriei au fost reproiectate ulterior chiar în procesul de asamblare a mașinii.
Conform datelor oficiale, pentru proiectul de prima mașină turcească au fost create în total 10 exemplare de motoare cu un volum de 2 litri, fiecare fiind capabil de 60 CP. Acestea erau cuplate la transmisii manuale cu 3 sau 4 trepte.
Nu este nimic surprinzător în faptul că echipa de ingineri turci nu a reușit să asambleze mașina în 2 luni. După numai 130 de zile, reprezentanților Congresului industriei auto li s-au arătat 4 modele numite Devrim. Numele nu a fost ales din întâmplare, cuvântul "Devrim" înseamnă în traducere din limba turcă "Revoluție".
Prima mașină de stat urma să fie demonstrată populației Turciei în cadrul celebrării Zilei Republicii în 1961. Prin urmare, 2 mașini au fost trimise în capitala statului cu trenul. Caroseria uneia era finisată în culoarea bej, iar a doua era vopsită într-un negru nobil.
Ambele mașini au fost transportate la Ankara cu trenul marfar. Conform regulilor de transport, practic nu exista combustibil în rezervoarele de combustibil ale mașinilor, lucru care ulterior le-a jucat festa autorităților.
Șeful statului turc, Cemal Gursel, intenționa să ajungă la evenimentul solemn dedicat Zilei Republicii cu mașină neagră. Cu toate acestea, cei responsabili de păstrarea mașinii au uitat că nu există combustibil în ea. Astfel, președintele țării a reușit să conducă vehiculul pe o distanță de numai 100 de metri, după care motorul mașinii s-a oprit.
Într-un final, Gursel a urcat la volanul mașinii bej. Apariția Președintelui țării la volanul lui Devrim a provocat o întreagă furtună de emoții a publicului. Cu toate acestea, nu a fost deloc ceea la ce sperau autoritățile. Caroseria mașinii acea o formă ciudată, iar dacă partea frontală arăta decent, publicul a rămas nedumerit de designul posteriorului.
Într-un final, mass-media a numit prima mașină turcă o rușine a țării. Drept urmare, guvernul a decis să distrugă toate prototipurile, însă unul a reușit să supraviețuiască și se păstrează acum într-un muzeu din Turcia. Dorința de a crea propria mașină rapid și fără ajutor din afară a devenit una rușinoasă pentru turci. Probabil dacă solicitau ajutorul țărilor experimentate, în prezent avea să cunoaștem cu un brand auto mai mult.