Rolls-Royce-ul automobilelor de teren

De AutoExpert   |  3 Iunie, 2013

Distribuie :

Rolls-Royce-ul automobilelor de teren

Unul din aceşti producători este Land Rover, care a lansat de curând noul Range. Ba mai mult, noul model a apărut şi pe piaţa autohtonă. Nu am aşteptat să fiu poftit la test-drive ci am rupt din mâinele dealer-ului aceast automobil. Acesta din urmă m-a rugat mult să fiu foarte atent cu ea pentru că este deja vândută. Zis şi făcut!

Text: Andrei TABUICA

Foto: Valeriu SCOARŢĂ şi LandRover Media

Noul Range Rover seamană mult cu generaţia precedentă, unii ar zice că este mai mult un facelift decât un exterior nou. Mai mult, şi eu am avut o senzaţie de déjà vu atunci când am luat-o la test. În principiu, toţi au dreptate - designerii au ţinut să păstreze stilul sobru şi clasic al automobilului care, neoficial, este considerat regele SUV-urilor de lux.

Faţă de precedenta generaţie, cele mai vizibile modificări se reflectă în forma mai modernă a farurilor şi stopurilor. Primele au Led-uri, iar ovalurile din blocurile optice vor să mă convingă că sunt farurile duble, aşa cum au fost cele de pe generaţia precedentă. În spate, avem stopuri clasice care se ”preling” pe laterale o dată cu muchia mediană.

Cunoscătorii vor mai remaca cele trei dungi verticale de pe uşile faţă, un semn distinctiv al noului Range Rover, precum şi ornamentele luxoase din partea inferiaoră a portierelor. În rest, însă, nu trebuie să fii un fan al mărcii pentru a realiza, din orice unghi, că e vorba de un Range Rover, păstrarea imaginii distinctive fiind principalul atu al noii generaţii. Maşina impresionează prin dimensiuni. Range Rover este masiv, partea superioară fiind evidenţiată datorită montanţilor negri, iar muchia mediană accentuează caracterul robust, unind blocurile faţă şi spate într-o manieră simplă şi de efect.

Din punct de vedere tehnic, noul Range Rover vine cu un alt atu: caroseria autoportantă realizată din aluminiu. Renunţarea la reţeta clasică a şasiului separat şi a unei caroserii din oţel a dus la obţinerea unei economii de kilograme cu adevărat impresionante - noul Range Rover este mai uşor decât precedenta generaţie cu aproape jumătate de tonă. Tocmai de aceea, parametrii tehnici sunt net superiori generaţiei precedente şi comparabili cu cei ai concurenţei.

Unii vor declara că odată ce maşina nu mai dispune de caroserie cu cadru, abilităţile off-road ale maşinii sunt mult mai proaste. Să ştiţi că greşesc. Suspensia pneumatică caracteristică acestui model a fost reproiectată pentru agilitate şi manevrabilitate sporite. Pentru a recunoaşte automat tipul de teren pe care rulează, noul Range Rover este echipat cu tehnologia Terrain Response 2 Auto, având tracţiune 4×4 permanentă şi o cutie de transfer cu două viteze, care acţioneaza în paralel cu sistemele electronice sofisticate de control a tracţiunii. Noul Range poate trece prin bazine de apă cu o adâncime de 900 mm, faţă de 700 mm în cazul modelului anterior. În plus, producătorul declară că acest automobil este cel mai bun vehicul de tracţiune din clasa sa, având o capacitate de remorcare de 3 tone şi jumătate.

Ca să mă conving de cele spuse, am încercat să trec o porţiune de teren accidentat pe care în mod normal, nu o pot trece cu orice maşină. Şi a fost un exerciţiu simplu pentru că, porţiunea de teren accidentat au fost scările din parcul “Valea Morilor”. Am ridicat suspensia, am activat regimul “low” şi am apăsat pedala de acceleraţie. Asta e tot ce trebuie să faci atunci când eşti la volanul unui Range. Mamă dragă, cât de bine s-a descurcat maşina cu această încercare, cu câtă uşurinţă a făcut-o.

Toate astea sunt rezultatul unei suspensii superbe. Apropo, noul Range Rover foloseşte aluminiul şi pentru braţele suspensiilor faţă şi spate, în timp ce amortizarea este asigurată de un sistem pneumatic, controlat electronic, complet revizuit faţă de cel al precedentei generaţii. Tocmai de aceea, maşina se conduce foarte relaxant. Faţă de generaţia precedentă, eu aş zice că fuge ca un tânăr de 20-30 ani faţă de un bărbat de 50 ani cum este vechiul model. Direcţia este mai precisă şi mai fină, cutia de viteze cu opt trepte este foarte bună, iar suspensiile oferă un confort de limuzină.

Apropo de motorizări, SUV-ul se bazează pe serviciile unui motor pe benzină V8, dotat cu un compresor mecanic, în timp ce în domeniul diesel sunt oferite două motoare: un TDV6 de 3,0 litri şi un TDV8 de 4,4 litri. Maşina din test are sub capotă cel mai puternic motor diesel care accelerează noul Range până la prima 100 km/h în 6,5 s. Eu aş opta pentru cel de 3,0l volum ale cărui performanţe sunt foarte bune. În plus, voi obţine un consum mai redus de carburant şi voi mai economisi 15 000 euro.

Cei cărora nu le pasă de economii, pot să aleagă benzinarul care va accelera acest mastodont până la prima 100 km/h în 5 sec.

Ei bine, să nu credeţi că este o maşină de curse, totuşi masa mare şi caroseria înaltă inpun anumite limite, dar dacă vrei să-i laşi pe toţi în urmă la semafor, Range Rover cu motor de 500 CP este alegerea potrivită.

Interiorul, de asemenea modern, pare să fie preluat de la fratele mezin Evoque. Mă refer la conceptul design-ului. Faţă de precedenta generaţie ergonomia este mai bună, iar dotările high-tech mult mai numeroase. Mă bucur foarte mult că a dispărut plasticul rigid cu structura anapodă.

Deşi modern, stilul general simplist şi materialele pretenţioase îi conferă maşinii o tuşă inegalabilă de clasic şi aristocraţie. Noul model are mai mult spaţiu pentru picioare, iar pentru cei mai pretenţioşi există opţiunea ”Executive Class”, care presupune înlocuirea banchetei spate cu două fotolii luxoase şi echipamente de birou de ultimă generaţie.

Dacă mă întrebaţi care sunt neajunsurile noului model, atunci vă spun că cel mai mare din ele este sistemul multimedia cu o grafică şi design învechit. Am impresia că a fost desenată acum 5 ani. La fel de enervantă este grafica ceasurilor de bord. Este o diferenţă colosală dintre atmosfera din interior, calitatea materialelor şi acest display. Te face să crezi că în faţă este un desen şi nu ceasurile de bord ale unei maşini cu un preţ de 120 000 euro.

De altfel, ea a fost preluată de la vechiul model, care la rândul său a preluat grafica de la Jaguar. Clienţii de mult băteau alarma, dar se vede că inginerilor nu le-a mai ajuns putere să termine un lucru bun.

Portbagajul este acum mai mare, graţie dimensiunilor crescute. Modalitatea de deschidere este la fel, doar că acum, pentru a deschide uşa în 3 secţiuni, este suficient să apeşi pe buton-ul de pe portieră sau cheia maşinii. Şi încă ceva, în curând va apărea şi o versiune LONG care va dispune de 7 locuri.

Concluzie:

Şi la final, să facem o concluzie. Aşa dar, senzaţia de déjà vu pe care am avut-o când am văzut pentru prima dată această maşină este pe deplin motivată, pentru că în fond, avem o maşină care seamănă mult cu generaţia precedentă. Laudabil este faptul că a 4-a generaţie a acestui model reprezintă o evoluţie bună. Preţul de pornire este de 85 000 euro pentru versiunea dotată cu motor de 3l volum. Cam scump aş zice dar, plăcerea costă.